במילה אחת? כולם!
בשמונה מילים? כל מי שרוצה להתקדם למאה ה-21 בפתרון סכסוכים.

אחוזי ההצלחה של הליכי גישור בכלל התחומים בהם הם משמשים ככלי לפתרון סכסוכים, עומדים על בין 91% ל-97%. כלומר, רק מקרים בודדים לא מצליחים לסיים בהצלחה הליך גישור עם חוזה חתום שהושג בהסכמה בין שני הצדדים. בואו נפרוט מי הם ה"כולם" האלה.

רובנו מכירים את תחום הגישור מתחום דיני המשפחה ואולי שמענו על זוגות שהצליחו "להתגרש יפה" באמצעות גישור. אך הגישור הוא כלי מקיף שהולך וחודר בהיקף רחב לכל תחום בו נדרש יישוב סכסוכים, ומציע אלטרנטיבה לפנייה לבית המשפט או לבוררות.

גישור עסקי
בין אם מדובר בתאגידי ענק או בעסקים קטנים, עולם העסקים צועד בצעדי ענק לקראת ברירת מחדל של פנייה לגישור בכל הקשור ליישוב סכסוכים עסקיים. מעבר ליתרונות הברורים מאליהם של חיסכון כספי, חיסכון בזמן, ניהול משאבים ושליטה על התהליך, לסכסוך עסקי שמגיע לבית המשפט יש השלכות מרחיקות לכת על המוניטין. פנייה לגישור משאירה את השליטה בידי הצדדים, מאפשרת לארגונים לצמצם פגיעה במוניטין העסקי ומגדילה את הסיכוי למימוש ההסכמות שהתקבלו במשותף.

גם כשמדובר ביחסי ספק-לקוח, בין אם מדובר בחוזה לביצוע עסקה לפרויקט קצר-טווח או בחוזה ארוך יותר, כל ניהול של סכסוך או מחלוקת באמצעות גישור מאפשר להגיע להסכמות בצורה הדדית ומכבדת, לשמור על אינטרסים הדדיים ולאפשר גם אופציה לשיתוף פעולה עתידי נוסף.

גישור בשוק ההון
גישור בשוק ההון הוא תת-תחום בגישור העסקי ומציע לחברות בענף, לבתי השקעות, לקרנות ולגופים פיננסים וסוחרים בשוק ההון, כלים יעילים לפתרון מחלוקות וליישוב סכסוכים מחוץ לכתלי בית המשפט, תוך חיסכון בזמן, בכסף, במשאבים ולא פחות חשוב – עם סיכוי ממשי להמשך שיתוף פעולה עסקי ופיננסי בין הצדדים עם סיום התהליך. במיוחד בענף זה, היכולת לסיים את המחלוקת בהסכמה משותפת ומבלי לשרוף גשרים, מבלי לגלות סודות מסחריים, למנוע פרסום ופגיעה במוניטין, היא חיונית, במחשבה קדימה על עסקאות פוטנציאליות ועל שיתופי פעולה עתידיים.

פירוק שותפויות באמצעות גישור
גם כאשר לא מדובר בחברה או בארגון אלא בשותפים עסקיים, כשמחליטים שהגיעה העת להיפרד, ניתן ורצוי לעשות זאת בשיתוף ובהסכמה. בדומה לזוג נשוי שמחליט להתגרש, גם כאן מעוניינים הצדדים להיפרד תוך הכרה והוקרה הדדית, תוך מתן כבוד למערכת היחסים העסקית שבנו וקיימו לאורך זמן, ותוך שמירה על האינטרסים של שני הצדדים, בד בבד עם השארת מרחב לשיתופי פעולה עתידיים.

גישור בקהילה
האזרח הקטן נתקל בלא מעט מקרים בהם הוא נדרש ליישב סכסוך. בין מול רשות מקומית, מול אדם אחר, מול בית עסק או ארגון בקהילה. פנייה לגישור מצמצמת באופן משמעותי את העלויות הגבוהות הנדרשות ליישוב סכסוך שכזה בבית משפט.
הקמת מרכזי גישור בקהילה היא חובה אזרחית, זכות ושליחות שאני לוקחת על עצמי בקהילה בה אני גרה. התרומה לחברה בכלל ולאזרח בפרט – לאפשר דרך אחרת להתמודדות ולפתרון סכסוכים, לאפשר איכות חיים טובה יותר, לתרום ולסייע זה לזה ולהפוך את הגישור לתרבות שבין אדם לחברו בקהילה,היא חלק בלתי נפרד מגישת חיי.

סכסוכי שכנים
תחום סכסוכי שכנים הוא אחד הביטויים של גישור בקהילה, ובוודאות אחד האמוציונליים והמתישים שבהם. סכסוכי שכנים יכולים לפגוע באופן קשה באיכות החיים ומגיעים תדירות לבתי המשפט. הגישור מציע אלטרנטיבה טובה יותר. לא רק זולה ומהירה פי כמה, אלא בעיקר כזו שמאפשרת לשכנים להמשיך ולחיות זה לצד זה בשלום, גם לאחר יישוב הסכסוך. העובדה כי ההחלטות מתקבלות בהסכמה, כשכל צד שומר על האינטרסים שלו ויוצא בתחושת הכרה, הערכה והעצמה, מאפשרת לפתוח דף חדש ולנהל חיי שכנות טובה.

גישור במשפחה
זה אולי התחום הרגיש והנפיץ ביותר של יישוב סכסוכים. על כסף, על נכסים, על שטח, על מקרקעין, על ירושה – הכל מועצם אלפי מונים כשמדובר במשפחה. יישוב סכסוכים בתוך המשפחה באמצעות גישור, מאפשר לשמור על הדבר החשוב ביותר – מערכת היחסים המשפחתית. ההחלטות מתקבלות במשותף ובהסכמה, כשהמגשר יוצר את המרחב בו כל אחד מהצדדים מצליח להבין ולזקק מה באמת חשוב לו ועל מה הוא מוכן לוותר. כל בני המשפחה המשתתפים בגישור זוכים בהכרה ומועצמים באמצעות התהליך, כשבסוף יחד הם מגיעים להסכם הנכון לכולם, מבלי לאבד את המשפחה.

גישור הוא לכולם
אפשרות הגישור נגישה יותר, זמינה יותר, יעילה יותר, משתלמת יותר ובעלת פוטנציאל הצלחה גבוה יותר מכל גישה אחרת לפתרון סכסוכים, בכל תחום. פנייה לבית משפט מחייבת תשלום אגרות, שכר טרחת עורך-דין, הוצאות נוספות כגון עדים מומחים או חוות דעת והליכים שמתמשכים ומתארכים במשך חודשים ואף שנים, הליך הגישור נגיש הרבה יותר מבחינה כלכלית וחוסך יותר מ-50% מההוצאות המשפטיות הכרוכות בניהול הסכסוך. יתרון נוסף לגישור בקהילה, היא העובדה כי שני הצדדים מגיעים להליך הגישור שווים. לגודל, לוותק ולסטטוס אין משמעות. הפתרונות לסכסוך מתקבלים בשיתוף וההסכם בעל סיכויים גבוהים במיוחד להיות מכובד על-ידי שני הצדדים.
לכן, גישור הופך להיות הבחירה הראשונה והמועדפת, כשמתעורר הצורך לפתור סכסוך.

רוצים לשמוע עוד על גישור? רוצים לשאול או להתייעץ? אל תהססו ליצור איתי קשר